En els nostres centres cuidem molt la celebració de les festes religioses i culturals, ja que són grans assignatures d’aprenentatge i d’integració i convivència. En aquests temps estranys i complicats les festes són una gran manera evadir-nos de la gran preocupació que vivim.
Fa quinze dies vam celebrar la festa de Al-Mawlid Al-Nabawi què significa el Nadal musulmà i que es tracta del naixement del profeta. Aquesta festivitat es rep amb molta alegria igual que Nadal i el naixement de Jesucrist a Catalunya. Aquest dia tan sagrat el vam celebrar amb moltes precaucions i prevencions a causa de la situació actual. Moltes persones coneixen la festivitat dels cristians, Nadal, però no la dels musulmans. A més a més celebrem aquesta festa juntament amb Halloween o el dia de tots els Sants per a compartir coneixements i diferents festivitats de les diferents cultures.

Dues creences diferents, però que se celebren i comparteixen amb respecte.
Com va dir un alumne musulmà la fe és quelcom molt personal i l’únic jutge és Déu, cadascú és lliure en la seva fe, aquí compartim cultures i costums entre tots sense prejudicis. També van explicar com se celebra als seus països aquesta festa. Una festa molt familiar on es preparen menjars i pastes típiques, es fan cants religiosos i es llegeix l’Alcorà tota la nit a les cases i les mesquites per elogiar al profeta.

Enguany per la covid moltes famílies es van quedar a casa per por al contagi i per precaució. Una celebració silenciada per l’epidèmia. Lluny dels seus, escoltant als seus companys d’altres països creen en els seus cors confiança i unió. Al final tots som humans i portem una motxilla plena històries i vivències viscudes. Una alumna va explicar la importància de la higiene en l’Islam i la seva pràctica abans de començar els resos diaris, ja que la higiene és la meitat de la fe.
La nit de Al-Mawlid Al-Nabawi (naixement del profeta es considera com una de les nits més importants del món islàmic en ocasió del naixement del profeta Mohamed que va honrar la terra amb la seva arribada.

L’increment de la diversitat cultural a les aules ens aporta una gran riquesa de coneixement i aprenentatge en el vocabulari. És un gran desafiament per a desenvolupar un ampli diccionari cultural que li dóna a cada alumne l’oportunitat de compartir les seves arrels amb alegria i orgull amb la resta dels usuaris i també facilita la comunicació entre uns i altres.

Les activitats culturals són un gran èxit per a la integració i enriqueixen molt les relacions entre tots i faciliten la convivència obrint portes al diàleg.
Ens ajuden a compartir costums i cultures i ensenyar-nos a través de les veus dels mateixos alumnes, els aixeca l’autoestima i fa que l’aïllament i la por a la nova vida en el país d’acollida sigui menys gran. Tenir veu i sentir-se escoltat és pas enorme per la integració i una convivència en comú a més a més és una eina per lluitar contra la discriminació.

La cultura a l’aula és una eina molt útil per a desenvolupar l’aprenentatge de l’idioma, la convivència i la integració. L’aula és un punt de trobada entre diferents persones de diferents països amb una gran quantitat de coneixents i valor que ens retroalimenten. Aprendre a comunicar-se és una necessitat d’evolucionar i aprendre i per a crear mentalitats obertes que promouen la inclusió i la curiositat.

Col·laborar i explorar noves solucions aprenen que la cultura és la identitat i el DNI de cada alumne, són un conjunt de coneixements polítics o religiosos, art, música, la història i l’educació.

La cultura es defineix com les convencions socials, les creences i els valors dels membres de la societat de la llengua. Són les normes de comportament personal i punts de contacte entre les persones i la societat.