La Covid ha condemnat al món sencer sense donar-los la cara i les úniques eines que ara són la nostra única salvació són la mascareta, distància i higiene, prevenció que ja fan part de la nostra vida. Ara amb la extraña tornada a l’escola, un moment molt esperat per molts nens, però amb la por de molts pares i mares. Aquests estris ja formen part de la nostra motxilla, acompanyant als llibres i l’estoig i els ensenyem a tots els nens i joves abans d’obrir qualsevol llibre. Mascareta, distància i gel desinfectant, són els nous acompanyants que hem de recordar cada matí abans de sortir de casa.

Les classes de castellà aquest estiu han motivat a molts dels nostres usuaris i usuàries sense importar l’edat, a reflexionar sobre la importància de l’aprenentatge de l’idioma què és el motor per a la seva integració, adaptació, i per a construir un pla de futur. També ha estat una gran teràpia contra la por a la Covid 19 que ha canviat la vida dels éssers humans en el món sencer. Aquest estiu ha estat diferent sense dubte dels altres que hem viscut, hem enfocat les nostres classes utilitzant noves tendències més modernes i actuals. Hem buscat tècniques perquè els nostres nens i adults s’enganxin al castellà i a més a més fer-ho d’una manera més atractiva i efectiva. Hem tractat en tot moment d’utilitzar mètodes de motivació a través del joc, la pintura, el cant i fins i tot crear reunions culturals entre tots. Això facilita la integració, la solidaritat i l’aprenentatge de la llengua entre els usuaris.

Sabem que cada persona és una història, una cultura i d’un país diferent. Utilitzem la riquesa de cadascun per a crear un tema de conversa, enriquir cada classe amb un vocabulari quotidià i crear un ambient sa de convivència.
Jo, com a mestre sóc molt conscient de la importància de la motivació a l’aula i crear un bon rotllo i diversió a classe. El meu objectiu és que tots acabin la classe amb un somriure, sentint que han passat una bona estona. La creativitat i la imaginació dels adults i petits m’ha permès recórrer per un amplíssim ventall de recursos per a aconseguir una motivació autèntica.

He treballat en la cerca d’un mètode que pot satisfer en el menor temps possible unes estratègies bàsiques d’ús i d’aprenentatge del castellà que facilita al migrant i el refugiat aprendre a comunicar-se.
Es tracta d’aconseguir unes estratègies de comunicació estàndard, que els permeten poder exercir la seva missió laboral i les seves activitats diàries més quotidianes de la manera més òptima. Per exemple:

  • L’alfabetització de l’alumne en llengua espanyola
  • Aprendre a saludar i acomiadar-se.
  • Donar les gràcies
  • Saber omplir una fitxa de dades personals.
  • Poder desenvolupar-se en espanyol per a buscar una feina, una cita al metge, habitatge, temes d’escola dels fills….

Entre tots busquem temes, activitats, xerrades i una predisposició natural i no forçada de tots per a passar-ho bé i oblidar les dures condicions del nostre enemic comú, la Covid i que tots som un equip. Era una gran necessitat real la integració i la bona convivència.

El món des de març s’enfronta a dures circumstàncies no vistes fins ara al nostre era, una crisi sense precedents que ha tallat amb la lliure circulació de persones i el tancament de fronteres a tot el món. Per aquest motiu els centres d’ensenyament de castellà com a llengua, es van quedar tancats i paralitzats. Amb paciència, precaució i prevenció utilitzem una infinitat de temes per a motivar-los que es torna més complicat amb la calor, la covid 19 i la preocupació d’un futur incert.

Tant els més grans com els més petits es van animar a participar amb un gran interès i gaudir.

Entre tots busquem solucions innovadores com a nous recursos i el motor de tot són les ganes de superar aquest salt educatiu i convertir-lo en una oportunitat d’aprendre. Treballem amb els pares la tornada a l’escola i els expliquem les novetats sobre educació i el Coronavirus. És una situació totalment nova per ells que suposa un nou repte. Crear un diàleg de sensibilització i responsabilitat entre pares i fills sobre el dia a dia què necessita molta prudència i alarma. Com afrontar-ho amb paciència i consciència. És una lluita comú i l’aprenentatge de l’idioma facilita la vida quotidiana i garanteix el seu funcionament segur i sa, sense conflictes.

Tot l’estiu hem estat units per afrontar un gran repte de protegir la nostra salut. A través de l’aprenentatge del castellà els alumnes han començat a entendre com afrontar les noves circumstàncies.
Aprendre l’idioma és la primera llum en el nostre camí per a construir un futur en el país d’acolliment i estar més segurs. Els nostres usuaris i usuàries estan molt conscients que la vida durant la pandèmia de la Covid 19 és igualment difícil però amb la voluntat d’assistir a classe de castellà els facilita la integració, la comunicació i la convivència serà molt més fàcil.

Tot el meu gran agraïment a tots els alumnes que m’han ajudat a buscar noves metodologies en l’ensenyament del castellà. Són el meu motor de recerca de temes que s’adaptin a les necessitats quotidianes de tots.

Hem gaudit de les festes culturals i religioses de cada país, tots junts, fent pinya. Per cadascun de nosaltres és compartir una gran riquesa d’aprenentatge. Gràcies també a tots els usuaris de parla hispànica que han col·laborat moltíssim en animar i aportar molts coneixements. En els nostres centres som una gran família sense fronteres ni banderes, tots units per una convivència sana basada en el respecte, la lluita i l’esperança d’una vida millor. Cadascun d’ells i elles han deixat una dura història al darrere amb l’esperança de començar una altra molt millor plena d’il·lusions, esperança i somnis.

L’arribada de persones procedents de diferents països del món, Àfrica, Àsia, Europa, Amèrica a Espanya ha creat una gran sinergia entre tots i un espai ric en multiculturalitat. Cada persona és una història diferent i un descobriment. Molts d’ells no parlen la llengua. Es veuen muts perquè no poden comunicar-se amb el país d’acollida, un hàndicap, que en els nostres centres el resolem amb oferir classes d’espanyol a adults i nens. No parlar l’idioma del país d’acollida és com ser un cec, mut i sord perdut en el mig de la ciutat em comentava una alumna.

La Covid-19 ha obligat al tancament de totes les escoles de castellà per a immigrants i refugiats però nosaltres no descansem ni un dia per a oferir-los el nostre servei d’un aprenentatge de l’idioma què és molt necessari per a construir un futur nou i facilitar la convivència.

Amb consciència, solidaritat i responsabilitat aconseguim entre tots vèncer l’enemic i la Covid-19. Bona tornada a l’escola amb valor, prudència i ganes! Tots junts podem aconseguir que això funcioni.